Sociale veiligheid

KBO Heesch wil een sociaal veilige vereniging zijn. Uitgangspunt daarbij is dat de leden de vereniging ervaren als een tweede thuis. KBO hanteert daarvoor de algemeen geldende gedragsregels en gaat er van uit dat pestgedrag, discriminatie, intimidatie, machtsmisbruik en ander grensoverschrijdend gedrag, gemeld zal worden, zodat het kan worden aangepakt. Individuele leden hebben daarvoor ieder hun eigen verantwoordelijkheid. KBO Heesch wil de drempel voor het signaleren en melden zo laag mogelijk houden. Ze zal een aantal algemene gedragsregels formuleren en communiceren. Samen met het bestuur is een kleine commissie bezig het beleid rond sociale veiligheid vorm te geven. Zodra de commissie sociale veiligheid resultaten kan melden zullen we onze leden via de geijkte kanalen benaderen.

Vertrouwenspersoon

We mogen gebruik maken van de diensten van de vertrouwenspersoon van KBO Brabant. Bij een vertrouwenspersoon kunnen vrijwilligers, beroepskrachten, kwetsbare mensen en mantelzorgers terecht met hun vermoedens of kennis van grensoverschrijdend gedrag. De vertrouwenspersoon is erg belangrijk om het melden van (vermoedens van) grens­overschrijdend gedrag makkelijker te maken.

Bij KBO-Brabant is Jan Hermes de vertrouwenspersoon. Hij is lid van de juridische helpdesk. Hebt u een vraag voor hem, mail dan naar: jan@janhermes.nl. Alle meldingen worden strikt vertrouwelijk behandeld.