Een nieuwe naam voor KBO Heesch?

KBO Heesch is een afdeling van KBO Brabant, of beter gezegd: van wat voorheen KBO Brabant heette. Want inmiddels heeft KBO Brabant haar naam veranderd in ‘Senioren Netwerk Brabant-Zeeland’.

Dit heeft deels te maken met de fusie van de ouderenorganisaties Brabant en Zeeland. Maar ook met de tijdsgeest. Een aantal mensen vonden de huidige naam niet meer passend. Sommigen vinden het woord ‘Bond voor Ouderen’ te negatief klinken en anderen het predicaat ‘Katholiek’ niet meer van toepassing. Inmiddels hebben al meerdere KBO’s hun naam gewijzigd, bijvoorbeeld in: ‘seniorenvereniging’, ‘actief 55+’, ‘vitaal wijzer’, vaak met toevoeging van de plaatsnaam, zoals ‘Seniorenvereniging Boxtel’.

In ons beleidsplan 2024-2029 hebben we aangegeven dat we ons gaan bezinnen op onze naam. ‘KBO Heesch’ is al bijna 70 jaar een vertrouwd begrip in ons dorp. Het is een naam die velen dierbaar is, maar zou volgens anderen toch sommige mensen afstoten.

Een naam zegt iets over je identiteit: wie je bent of wie je wilt zijn. Het is de vraag of ‘KBO Heesch’ nog wel de vlag is die de lading dekt.

Het bestuur vindt het belangrijk dat leden zich thuis voelen bij de naam. Vandaar dat we een kleine commissie willen instellen bestaande uit een paar bestuursleden en een aantal leden om de bezinning op de naam vorm te geven.

Graag roepen we leden, die mee willen denken over een mogelijk nieuwe naam, op om zich te melden bij het bestuur (voorzitter@kboheesch.nl of tel. 06-11122738).

Leden die niet in de commissie zitten zullen ook gevraagd worden om suggesties voor een nieuwe naam te geven of om motieven aan te dragen om de vertrouwde naam te behouden.

Het is de bedoeling op de algemene ledenvergadering in 2025 een mogelijk nieuwe naam vast te stellen.