Thunderbird
Thunderbird is een veelzijdig e-mailprogramma. In dit artikel leest u hoe u het programma downloadt op de Windows 10-computer.
Besturingssysteem: | Windows 10 |
Bestandsgrootte: | 33,8 MB |
Taal: | Nederlands |
Inleiding
Thunderbird is een programma van Mozilla, het bedrijf achter het bekende internetprogramma Firefox. Het programma is in het Nederlands te gebruiken. U kunt het op alle recente versies van Windows installeren. De handelingen in dit artikelen gelden voor Windows 10. Voor eerdere versies van Windows zijn de handelingen vergelijkbaar.
Stap 1: Thunderbird downloaden
- Klik hierboven op de blauwe knop Download. U komt op de website van Thunderbird.
- Klik op de groene knop Gratis download.
- Het installatiebestand wordt gedownload.
- Klik onderin beeld op Uitvoerenom de installatie te starten in Edge.
- In Chrome staat de download onderin beeld en start u hem door erop te klikken als het downloaden afgerond is.
- In Firefox klikt u eerst op Bestand opslaanen dan op het blauwe pijltje rechts van de adresbalk. U klikt op Thunderbird Setup 68.9.0.exe. Mogelijk is er een nieuwe versie beschikbaar, dan heeft het bestand een ander nummer.
Stap 2: Thunderbird installeren (1)
- Het eerste wat Thunderbird doet, is de benodigde bestanden uitpakken. Dit is te volgen aan de hand van een tijdbalkje met het woord ‘Extracting’ erbij. U hoeft nu niets te doen.
- Het kan zijn dat Windows uw toestemming vraagt om wijzigingen aan de computer aan te brengen. Klik in dat geval op Ja.
Stap 3: Thunderbird installeren (2)
- Er verschijnt een installatievenster. Klik op Volgende.
- Nu is het even opletten. Wilt u Thunderbird uw standaard mailprogramma maken? Dan hoeft u niets te doen. Weet u nog niet of u dit wilt, dan moet u het vinkje in het hokje voor ‘Thunderbird als mijn standaard e-mailtoepassing gebruiken’ aanklikken.
- Het vinkje verdwijnt. Klik op Volgende.
- In het derde venster klikt u op Installeren. De installatie gaat van start.
- Klik nu op Voltooien. Thunderbird start automatisch op. De volgende keer kunt u het programma terugvinden in het Startmenu, bij ‘Alle apps’.
Thunderbird gebruiken
Hoe u het e-mailprogramma Thunderbird gebruikt leest u in het artikel hiernaast.
Thunderbird gebruiken
Het mailprogramma Thunderbird is overzichtelijk en heeft veel mogelijkheden. Dit artikel bespreekt hoe u mailaccounts toevoegt en berichten verstuurt en ontvangt.
Wat is Thunderbird?
Thunderbird is gemaakt door de mensen achter internetprogramma Firefox. Het is een goed alternatief voor een programma als Windows Live Mail of Microsoft Outlook. Via Thunderbird verstuurt, ontvangt en beantwoordt u e-mails van verschillende e-mailadressen. U hoeft dus nog maar één programma te gebruiken om alle mail bij te houden. Thunderbird kan overweg met uiteenlopende type mailadressen, zoals van Microsoft en Gmail, maar ook van uw provider. Hoe u dit programma downloadt en installeert, leest u in het artikel ‘Thunderbird’, hiernaast.
Thunderbird starten
Start Thunderbird via het Startmenu van Windows.
- Klik op de Start-knop > (Mozilla) Thunderbird.
- De eerste keer dat het programma opstart, verschijnt de melding of u Thunderbird als standaardprogramma wilt gebruiken voor e-mail. Wilt u dit, laat dan het vinkje voor E-mailstaan en klik op Als standaard instellen. Weet u het niet of wilt u het niet, haal het vinkje dan weg en klik op Integratie overslaan.
E-mailaccount opstarten
Mogelijk verschijnt ook een venster met de vraag of u een nieuw e-mailadres wilt.
- Wij hebben al een e-mailadres en klikken op Dit overslaan en mijn bestaande e-mailadres gebruiken.
Automatisch verschijnt een venster om uw account mee op te starten. Verschijnt het venster om uw account te starten niet automatisch? Klik dan links in beeld op Lokale mappen en klik onder ‘een account instellen’ op E-mail.
- Klik achter ‘Uw naam’ en de typ de naam waarmee u anderen wilt e-mailen. Typ bijvoorbeeld uw voor- en achternaam, of alleen één van de twee.
- Klik achter ‘E-mailadres’ en typ het e-mailadres dat u via Thunderbird gaat beheren.
- Klik achter ‘Wachtwoord’ en typ het wachtwoord dat bij het e-mailadres hoort.
- Klik op Doorgaan.
- Controleer of het bolletje voor ‘IMAP’ gekleurd is (zo niet, klik op dit bolletje) en klik op Gereed.
Links in beeld staat het e-mailadres dat zojuist is ingesteld.
Hoofdvenster
Het hoofdvenster van Thunderbird opent. Links staat een lijst met lokale mappen. Hier staan per toegevoegd mailaccount alle mappen, zoals Postvak IN en Verzonden Items. In het midden ziet u wat opties staan. Als u eenmaal aan de slag bent met Thunderbird, komen hier uw mailberichten te staan. Rechts is een agenda te zien. Deze kunt u wegklikken via het kruisje rechts van ‘Gebeurtenissen’.
Mailadres van Gmail of Outlook toevoegen
Hebt u een Outlook-, Hotmail- of Live-mailadres of eentje van Gmail, en wilt u deze ook toevoegen aan Thunderbird? Dat gaat heel gemakkelijk:
- Klik in het middelste deel onder ‘Nieuwe account aanmaken’ op E-mail. Is dit niet zichtbaar, klik dan eerst links in het venster op Lokale mappen.
- Nu is het even opletten. Thunderbird biedt u een nieuw e-mailadres aan. Dat hebben we niet nodig. Klik dus linksonderaan op de knop Dit overslaan en mijn bestaande e-mailadres gebruiken.
- Vul in het nieuwe venster uw naam in, uw mailadres en het wachtwoord van uw mailaccount.
- Klik op Doorgaan.
- Thunderbird kijkt of het de gegevens van het mailaccount kan vinden. Dat is doorgaans geen enkel probleem. Laat in het volgende venster alle instellingen staan zoals ze zijn.
- Klik op Gereed.
Het venster verdwijnt en u keert terug naar het hoofdvenster van Thunderbird. Herhaal deze stappen om meer mailadressen toe te voegen van diensten als Gmail of diensten van Microsoft.
Providermail toevoegen
Als u een internetabonnement afsluit, bijvoorbeeld bij KPN of Ziggo, krijgt u daar een e-mailadres bij van de provider. Dat noemen we providermail. Om uw e-mailaccount in te stellen in Thunderbird, hebt u de zogenaamde POP3- of IMAP-gegevens van de provider nodig. Deze zorgen er samen met uw inloggegevens voor dat u kunt e-mailen.
Voordat u uw e-mailaccount in Thunderbird kunt zetten, dient u de volgende gegevens bij de hand te hebben:
- Het e-mailadres dat u van de provider hebt gekregen.
- De gebruikersnaam die u van de provider hebt gekregen (dit is soms uw e-mailadres, maar niet altijd).
- Het wachtwoord dat daarbij hoort.
- Het adres van de server die de binnenkomende post regelt.
- Het adres van de server die de uitgaande post regelt.
Deze gegevens kunt u bij uw provider opvragen als u ze niet bij de hand hebt of niet weet waar u ze kunt vinden. Zo gaat u verder:
- Klik eventueel in het linkergedeelte op Lokale mappen.
- Klik in het middelste deel onder ‘Nieuwe account aanmaken’ op E-mail.
- Klik onderaan op de knop Dit overslaan en mijn bestaande e-mailadres gebruiken.
- Vul in het nieuwe venster uw voor- en achternaam in, uw mailadres en het wachtwoord van uw mailaccount.
- Klik op Doorgaan.
- Thunderbird kijkt of het de gegevens van het mailaccount kan vinden. Bij providermail gaat dit lang niet altijd in een keer goed. Nu verschijnt het onderstaande venster. Vul achter ‘Inkomend’ het adres van de server voor binnenkomende post in. Er staat een hokje links van het invulvak. Deze staat standaard op ‘IMAP. Begint uw serveradres met ‘imap’ dan is dit goed. Begint het adres van de server met ‘pop’ klik dan op het hok IMAPen klik op POP3.
- Doe hetzelfde voor de opties rechts van ‘Uitgaand’.
- Vul eronder uw gebruikersnaam in.
- Klik op Gereed.
- Mocht er een rood venster komen met een melding over veiligheidsrisico’s, klik dan op Ik begrijp de risico’s> Gereed. Deze melding kunt u negeren.
Mail versturen
Nu u een of meerdere mailadressen hebt toegevoegd, is het tijd om te gaan mailen.
- Klik in het linkerdeel van Thunderbird op het Postvak IN van het mailadres waarmee u een mailtje wilt sturen.
- Klik boven in beeld op de knop
- Een venster voor een nieuw e-mailbericht opent.
- Vul achter ‘Aan’ het mailadres van de ontvanger in.
- Typ achter ‘Onderwerp’ een duidelijk onderwerp.
- Schrijf in het witte vak uw mailbericht.
- Is het bericht klaar, klik dan linksboven op Verzenden.
Mail ophalen
Om alle mailaccounts bij te werken, doet u het volgende:
- Klik linksboven in Thunderbird op Berichten ophalen.
Alle accounts worden dan bijgewerkt.
Verder met Thunderbird
Wilt u meer leren over het mailprogramma Thunderbird? Lees in het artikel ‘Verder met Thunderbird’ hiernaast, hoe het adresboek werkt, hoe u tabbladen gebruikt en hoe u een berichtenarchief maakt.
Meer over dit onderwerp
- Een ander e-mailadres, waar moet u aan denken?
- Verder met Thunderbird, hiernaast
- Beginnen met e-mail
Verder met Thunderbird
Het mailprogramma Thunderbird is overzichtelijk en heeft veel mogelijkheden. Zo kunt u berichten archiveren en filteren in dit mailprogramma.
Wat is Thunderbird?
Thunderbird is gemaakt door de mensen achter internetprogramma Firefox. Het is een goed alternatief voor een programma als Windows Live Mail of Microsoft Outlook. Thunderbird is in het Nederlands te gebruiken. Het kan overweg met uiteenlopende type mailadressen, zoals van Microsoft en Gmail, maar ook van de provider. Nog geen ervaring met Thunderbird? Lees dan eerst in het artikel ‘Thunderbird gebruiken‘ hoe u mailaccounts toevoegt aan Thunderbird en hoe mail versturen en ontvangen in zijn werk gaat.
Tabbladen in Thunderbird
Thunderbird maakt gebruik van tabbladen voor geopende mailtjes. Dat is bijzonder, want dat doen de meeste mailprogramma’s niet. Door berichten op verschillende tabbladen te openen, kunt u snel wisselen tussen geopende mails. Dat kan handig zijn, bijvoorbeeld als u informatie uit een bericht in een ander bericht nodig hebt.
Het openen van een bericht op een nieuw tabblad werkt zo:
- Dubbelklik in Postvak IN op een bericht of selecteer een bericht en druk op de Enter-toets.
- De mail opent op een nieuw tabblad. De tabbladen staan boven in beeld. Het actieve tabblad is lichtgrijs. Klik op een tabblad om het te openen en de mail te lezen.
- Klik op het kruisje van het tabblad om het te sluiten.
Tip: sluit u Thunderbird af met tabbladen open? Het programma onthoudt welke tabbladen openstaan. De volgende keer kunt u dus weer verder waar u was gebleven.
Externe inhoud: afbeeldingen tonen
Thunderbird blokkeert automatisch zogeheten ‘externe inhoud’ van berichten. Dat zijn plaatjes en dergelijke. U herkent dit aan een smalle gele balk boven in beeld met de tekst ‘Om uw privacy te beschermen heeft Thunderbird de inhoud van dit bericht geblokkeerd’. Weet u zeker dat het bericht te vertrouwen is? Klik dan rechts in de gele balk op Opties en dan in het menu op Externe inhoud in dit bericht tonen. Alle afbeeldingen in de mail worden nu getoond.
Iemand toevoegen aan het adresboek
Mensen met wie u vaker e-mailt, kunt u opnemen in het adresboek van Thunderbird. Hun naam en e-mailadres worden dan opgeslagen. Wilt u ze een nieuw bericht sturen, typ dan enkele letters van hun naam. Het mailadres wordt automatisch ingevoegd.
Iemand opnemen in het adresboek werkt zo:
- Dubbelklik op een bericht.
- Het bericht opent op een nieuw tabblad, dat u meteen voor u ziet. Boven aan het bericht staat de afzender met het mailadres erachter. Klik op het sterretje rechts daarvan.
Het sterretje wordt ingekleurd en de persoon is toegevoegd aan het adresboek. Als u een nieuwe mail maakt, hoeft u alleen de eerste paar letters van de naam te typen in het vak achter ‘Aan’. Het mailadres wordt dan automatisch ingevuld. Klik bij meerdere mensen met dezelfde beginletters, op de juiste persoon in het uitklapmenu.
Een e-mail zoeken in Thunderbird
U hebt een mailtje gekregen, maar u vindt het zo snel niet terug in de lijst met berichten. Gebruik dan de zoekfunctie:
- Klik zo nodig links op Postvak IN.
- In het middelste vak staan uw mailtjes. Klik boven in beeld in het vak ‘Deze berichten filteren’.
- Typ een zoekwoord en druk op de Enter-toets.
- Alle berichten met het zoekwoord erin worden getoond. Klik een bericht aan om het te lezen.
- Klik om de zoekfunctie af te sluiten op het kruisje in het zoekvak.
Het zoekwoord wordt verwijderd en de hele lijst met berichten staat er weer.
Berichtenarchief van Thunderbird
Thunderbird heeft een optie om berichten te archiveren. Oftewel: uit uw Postvak IN halen en elders bewaren. Handig voor berichten die u nu niet meer nodig hebt, maar in de toekomst misschien wel.
- Dubbelklik op een mail.
- Het bericht opent op een nieuw tabblad. Boven het bericht staan wat knoppen. Klik op Archiveren.
Het bericht verdwijnt uit Postvak IN. Het is verplaatst naar de map ‘Archieven’. Die vindt u terug in de linkerbalk, in het rijtje onder Postvak IN.
Meer over dit onderwerp