DigiD aanvragen
Veel overheidszaken regelt u via internet. DigiD is daarvoor het digitale identiteitsbewijs. U moet zelf DigiD aanvragen en activeren.
Wat is DigiD?
Waar gebruik ik DigiD?
Alleen organisaties van de overheid die het burgerservicenummers mogen gebruiken, maken gebruik van DigiD. Zoals de Belastingdienst, Sociale Verzekeringsbank (SVB), UWV, CAK, Donorregister, CBR en RWD. Daarnaast werken provincies, politieregio’s, zorginstanties en zorgverzekeraars met de DigiD. Ook gebruiken (bijna) alle gemeentes het digitale legitimatiebewijs. Bijvoorbeeld voor een vergunning aanvragen of een uittreksel gemeentelijke basisadministratie opvragen.
DigiD aanvragen
DigiD aanvragen en activeren duurt een paar dagen. Houd daar rekening mee. Vraag als volgt een DigiD aan:
- Ga naar de website www.digid.nl
- Klik op de knop Aanvragen of activeren.
- Klik op Aanvraagformulier DigiD.
- Klik in het veld onder ‘Burgerservicenummer’ en vul daar uw burgerservicenummer in. Dit nummer staat bijvoorbeeld op uw paspoort, identiteitskaart, rijbewijs en zorgpas.
- Selecteer één voor één de velden onder ‘Geboortedatum’. Vul daar uw geboortedag, geboortemaand en geboortejaar in.
- Klik in het veld onder ‘Postcode’ en vul uw postcode in (zonder spatie).
- Klik in het veld onder ‘Huisnummer en toevoeging’ en vul uw huisnummer in.
- Heeft uw huisnummer een toevoeging, klik dan in veld onder ‘en toevoeging’ en vul de toevoeging in.
- Klik op Volgende.
- Klik in het veld onder ‘Gebruikersnaam’ en typ de gewenste gebruikersnaam. De gebruikersnaam bedenkt u zelf. Hij is minimaal 6 karakters en maximaal 32 karakters lang en mag geen spaties bevatten.
- Klik in het veld onder ‘Wachtwoord’ en typ het gewenste wachtwoord. Kies een sterk wachtwoord. Dat bestaat uit minimaal een kleine letter, hoofdletter, cijfer en leesteken (bijvoorbeeld @, % of *). Het wachtwoord is minimaal 8 en maximaal 32 tekens lang. Er mogen geen spaties in zitten.
- Klik in het veld onder ‘Herhaal wachtwoord’ en vul nogmaals het wachtwoord in.
- Klik in het veld onder ‘Telefoonnummer’ en vul uw telefoonnummer in.
- Klik in het veld onder ‘E-mailadres’ en vul uw e-mailadres in.
- Klik op Volgende.
- Als u een mobiel nummer hebt opgegeven, ontvangt u nu een sms-code. Klik in het veld onder ‘Vul de code in die u op uw telefoon heeft ontvangen’ en typ de code die u op uw telefoon hebt ontvangen.
- Klik op Volgende.
- Er is (ook) een code gestuurd naar uw e-mailadres. Ga naar de e-mail (zonder het venster met de DigiD-aanvraag te sluiten!) en noteer de code.
- Klik in het veld onder ‘Vul de code in die u via e-mail heeft ontvangen’ en typ de code die u per mail hebt ontvangen.
- Klik op Volgende.
De aanvraag is afgerond.
DigiD activeren
U krijgt binnen drie werkdagen een activeringscode in de post. Rond met deze code de aanvraag af zodat u voortaan met DigiD kunt inloggen. Dit heet activeren. In de brief die u ontvangt, staat hoe u dit moet doen. Activeer de DigiD binnen 21 dagen.
Gaat u op de website van een overheidsinstelling inloggen met DigiD? Dan wordt u doorverwezen naar de inlogpagina. Vul daar uw DigiD-gebruikersnaam en DigiD-wachtwoord in en klik op Inloggen. Inloggen met de DigiD-app is vaak ook mogelijk.
Inloggen met DigiD sms-controle
Met DigiD regelt u belangrijke persoonlijke zaken. U wilt dus niet dat iemand anders bij die gegevens kan. Om DigiD extra veilig te maken, wordt er om een sms-controle gevraagd. Dat is bovenop de gebruikersnaam en wachtwoord. Voor de sms-controle ontvangt u een berichtje op de mobiele telefoon. Vul die in bij de inlogpagina. Dat heet tweestapsverificatie.
Hebt u met de stappen in dit artikel een DigiD aangemaakt, dan hebt u deze functie al geactiveerd. Maar is uw DigiD al ouder, dan kunt u alsnog de sms-controle activeren. Lees daarvoor het artikel ‘Sms-controle inschakelen voor DigiD‘.
Waarschuwing bij wijziging in ‘Mijn DigiD’
Geldigheid van DigiD
Een DigiD is geldig tot drie jaar na de laatste keer dat u er ergens mee hebt ingelogd. Gebruikt u DigiD dus geruime tijd niet, dan moet u een nieuw DigiD aanvragen.