21 september 2020

Herdenking religieuzen in St Jan

181 kaarsjes voor overleden religieuzen in Nederland in de Sint-Jan in Den Bosch

DEN BOSCH – ,,Alleen dat vreselijke idee al dat hij in een zwarte zak is ingepakt en naar het schijnt zo in z’n graf is gelegd. Wij Norbertijnen nemen in Heeswijk altijd afscheid in de Abdijkerk van Berne in een open kist met een mooi wit gewaad. Dat kon helaas niet.”

Brabants Dagblad: Peter de Bruijn 20-09-20

Broeder Piet van Dongen uit Heeswijk-Dinther is één van de honderden genodigden die zaterdag de bijzondere herdenkingsviering voor 181 overleden religieuzen in de Sint-Jan in Den Bosch bezocht. De bijeenkomst was een initiatief van het bisdom ’s-Hertogenbosch en de Konferentie Nederlandse Religieuzen.
,,Niemand, behalve het verplegend personeel, is eind april nog bij broeder Thijs Moons; de oud-pastoor van Vlijmen, op bezoek geweest”, vervolgt Van Dongen. ,,Zo is het in coronatijd met tientallen zusters en broeders gegaan. Het kan nog veel erger. Kinderen die hun ouders niet meer mochten zien bijvoorbeeld. Wij zijn ‘maar’ confraters van elkaar; geen familie. Mijn gedachten gaan vandaag ook uit naar alle andere mensen die in Nederland of eigenlijk in de hele wereld door het virus zijn gestorven.”
Tijdens de speciale eucharistieviering worden 181 waxinelichtjes aangestoken. Alle namen van de broeders en zusters die tussen maart en september zijn overleden worden vele minuten lang voorgelezen.

Lees verder op de website van Brabants Dagblad