Buitenkansje voor senioren: maak nu gratis kennis met De Ouderenlijn!
KBO-Brabant biedt in samenwerking met De Ouderenlijn een gratis tijdelijk abonnement aan van De Ouderenlijn.
Wat is De Ouderenlijn?
De Ouderenlijn brengt senioren op een makkelijke manier telefonisch in contact met elkaar. Veilig, laagdrempelig en vooral gezellig. Mensen kunnen fijne telefoongesprekken hebben, nieuwe contacten leggen en desgewenst nieuwe vriendschappen aangaan.
Van 15 december 2019 tot en met 15 februari 2020 krijgen deelnemers gratis 250 belminuten per maand. Lidmaatschap van KBO-Brabant is niet nodig om deel te mogen nemen. Op 15 februari 2020 loopt het aanbod vanzelf af en houdt deelname op. Natuurlijk is het mogelijk om daarna het abonnement op eigen kosten te verlengen (voorlopig gesteld op € 15,- per maand, maandelijks opzegbaar, wellicht dat er dan bij voldoende deelnames een tegemoetkoming in de abonnementskosten mogelijk is).
Wat zijn de voordelen van deelname aan de ouderenlijn ?
- Veel senioren houden van telefoneren, ze hoeven er niet de deur voor uit
- Onderscheidend ten opzichte van andere telefoondiensten is dat ouderen met elkáár in gesprek komen, waarbij ze op basis van hun profiel zo goed mogelijk worden verbonden met gelijkgestemden in de eigen leefomgeving of misschien wel liever op afstand
- Gelijkwaardigheid is het uitgangspunt
- Eenmaal deelnemer hoeft men niet zelf de telefoon te pakken, maar wordt men door De Ouderenlijn gebeld binnen de tijden die men zelf van tevoren heeft aangegeven; de deelnemer beslist zelf of doorverbinding op dat moment schikt
- Het systeem is veilig, de privacy is gewaarborgd, de nadruk ligt op ‘sociale contacten en nieuwe vriendschappen’ en nadrukkelijk niet op ‘eenzaamheid’, hoewel het voorkomen of bestrijden van eenzaamheid en als gevolg daarvan gezondheidsklachten natuurlijk wel nadrukkelijk een oogmerk is. Zowel KBO-Brabant als De Ouderenlijn maken deel uit van de landelijke coalitie Een tegen Eenzaamheid
- Om deel te kunnen nemen is geen internet, PC, tablet, smartphone of mobiele telefoon nodig. Een analoge lijn met een gewoon telefoontoestel volstaat ook
- Aanmelden en profiel ingeven kan zowel via het inschrijfformulier op de website als met de papieren flyer (met antwoordnummer voor gratis verzending)
Periode?
Van 15 december 2019 tot en met 15 februari 2020 krijgen nieuwe deelnemers gratis 250 belminuten per maand. Zij hoeven geen KBO-lid te zijn om toch deel te mogen nemen. Op 15 februari 2020 loopt het aanbod af en houdt de deelname vanzelf op.
Hoe kunnen mensen deelnemen?
Door zich in te schrijven (met een formulier of via de website), in te vullen welke interesses zij hebben en welke tijden schikken voor telefoongesprekken met andere deelnemers.
Inschrijven kan tot en met 14 december 2019. Inschrijven kan via de link: aanmelden.deouderenlijn.nl Mocht aanmelden via de website voor u niet mogelijk zijn, dan kunt u ook contact opnemen met KBO-Brabant, via (073) 64 44 066. Die helpen u graag verder.
Wat gebeurt er vervolgens?
De Ouderenlijn zorgt ervoor dat twee deelnemers op basis van hun profielkenmerken worden gevonden, gebeld en met elkaar doorverbonden. De deelnemers hoeven zelf dus geen actie te ondernemen, maar slechts de telefoon op te nemen als deze overgaat. De Ouderenlijn verbindt ze dan met elkaar.
Hoezo is dit veilig?
- De telefoonnummers zijn voor beide gesprekspartners onzichtbaar. Ook achternamen en adresgegevens worden niet bekend gemaakt aan de ander
- Als een gesprek zeer of juist niet naar tevredenheid verliep, kan dit aangegeven worden. De Ouderenlijn zorgt er dan voor dat deze deelnemers vaker of helemaal niet meer met elkaar worden doorverbonden
- Uiteraard moeten deelnemers – net als in elke andere situatie – terughoudend zijn in het uitwisselen van hun persoonlijke informatie
Inschrijven kan via de link: aanmelden.deouderenlijn.nl Mocht aanmelden via de website voor u niet mogelijk zijn, dan kunt u ook contact opnemen met KBO-Brabant, via (073) 64 44 066. Die helpen u graag verder.
Ton de Wit
Welzijn en Zorg kbo Heesch