12 augustus 2024

Berne: Verborgen achter muren

Berne-Anders activiteit op dinsdag 27 augustus om 20.00 uur : “Verborgen achter muren” in 2024

Over religieuze en moderne kunst in KRONA

De conservator van museum KRONA, Wouter Prins, spreekt op dinsdag 27 augustus in de Abdij van Berne naar aanleiding van de tentoonstelling “Verborgen achter muren”. De nieuwsgierigheid naar dat wat er achter muren te zien is blijkt altijd groot te zijn. Kloostermuren en schatkamers dagen mensen uit om er in rond te kijken. Een mogelijk bezoek aan het klooster van de zusters Birgittinessen in Uden was steeds heel snel volgeboekt.

Historische voorwerpen rond devotie en liturgie vormen een omvangrijk deel van de KRONA-collectie. Wouter Prins spreekt over de manier waarop bij een expositie in het museum ook steeds een verbinding gezocht wordt met werken van moderne kunstenaars. In plaats van de nostalgie bij religieuze voorwerpen, beleven bezoekers nu games, video’s, beeld en geluid.

Naast projecten over Chagall, Dali en visioenen laat Wouter Prins zien hoe verrassende combinaties ontstaan. Verborgen Middeleeuwse schatten nu in combinatie met werken van belangrijke partners, waaronder ook de Norbertijnen van de Abdij van Berne.

De avond begint om 20.00 uur in de Abdij van Berne in Heeswijk. Aanmelden voor toegang kan via een mail naar : berne-anders@abdijvanberne.nl . De entree bedraagt € 10 inclusief koffie/thee in de pauze.

Tentoonstelling in Museum Krona in Uden

Museum Krona onderscheidt zich de afgelopen jaren door een actief en vernieuwende manier van exposities maken. Zo toonde het museum werk van Chagall in een expositie over emigratie en de proefdrukken van de Bijbelprenten van Dalí. Het museum verbond middeleeuwse panelen met hedendaagse lichtinstallaties. Organiseerde recent een expositie rond visioenen. Hierin werden werken van en over middeleeuwse mystici als Hildegard van Bingen en Birgitta van Zweden getoond, naast allerlei mantels, video’s en schilderijen gemaakt door hedendaagse vrouwelijke kunstenaars.

Het museum was vooral bekend als een feest van herkenning. Met name voor Brabanders en Limburgers die veel van hun katholieke jeugd in het museum terugzagen was het religieuze nostalgie. Huidige bezoekers zijn minder vertrouwd met religie. Ze staan er wel open voor vooral als dat in verrassende combinaties van oude en hedendaagse (kunst)werken gaat. De vormgeving en presentatie is daarbij cruciaal