11 januari 2024

** Dringende oproep Vacatures **

** Dringende oproep vanuit het bestuur

De tijd dringt. In april dient op de Algemene Ledenvergadering (ALV) een bestuur benoemd of gekozen worden. Van het huidige bestuur stellen drie leden zich herkiesbaar (Wil van Oorsouw, Ben Krooshoop en Jack de Groot voor resp. activiteiten, penningmeester en communicatie). Voor de overige functies is er al een vacature of komt er een vacature. Voor de functie van secretaris heeft zich een kandidaat gemeld. Voor de andere functies zijn we nog naarstig op zoek (voorzitter, algemene zaken en zorg & welzijn). Langs deze weg een herhaalde oproep: wilt u zichzelf kandidaat stellen of denkt u mensen te kennen die geschikt zouden zijn voor een van deze functies, dan mag u dit melden bij een van de huidige bestuursleden. Gelet op de huidige samenstelling van het bestuur doen we met name een beroep op vrouwelijke kandidaten. Kandidaat-bestuursleden hoeven op dit moment nog geen lid van KBO Heesch te zijn, maar worden wel geacht dat te worden.

** Werken aan beleid – een aantal cijfers

Afgelopen periode zijn we in het bestuur druk bezig geweest met het opstellen van een nieuw beleidsplan. Op het moment dat we dit schrijven wordt de laatste hand gelegd aan een concept waar we als bestuur nog een finaal besluit over willen nemen. Hierna kan het naar de drukker om op tijd klaar te zijn voor de komende ALV. Het gaat over een periode van 5 jaar (2024-2029).
Om te weten wat ons te wachten staat in die periode is gekeken naar de bevolking van Heesch. De KBO Heesch wil er zijn voor alle senioren van Heesch – vooralsnog richten we ons op iedereen boven 50 jaar. Op dit moment zijn dat ruim 6000 mensen; komende 5 jaar komen er daar ruim 600 bij. We hebben in Heesch ruim 1000 leden bij de KBO. Dat betekent dat ongeveer één op zes inwoners van onze doelgroep lid zijn van de KBO. Maar deze leden zijn niet ‘eerlijk’ verdeeld over alle leeftijdsgroepen. Dat zien we als we de bevolking van Heesch naast de KBO-leden leggen (bijgaande grafiek). We zien dan dat bij de 80-jarigen bijna twee-derde lid is van de KBO, terwijl van de 67-jarigen (de leeftijd waarop tegenwoordig iedereen met pensioen gaat) net aan 10% lid is. Het streven is om deze scheve verdeling iets rechter te maken. Momenteel is de gemiddelde leeftijd van onze leden ruim 79 jaar. Afgelopen jaar zijn er 62 mensen lid geworden van de KBO. Gemiddeld waren deze leden rond 72 jaar. De aanmeldingen lijken zo te bevestigen dat KBO Heesch er vooral is voor de 70-plussers, ‘echte bejaarden’. Terwijl de KBO er ook wil zijn voor de 70-minners. Het bestuur wil in de komende beleidsperiode inzetten op verjonging van ons ledenbestand. Concrete plannen dienen nog verder ontwikkeld te worden, dus wie ideeën heeft mag dat graag melden.

Nog een paar andere cijfers: de lief en leedgroep bezoekt gemiddeld meer dan 3 adressen per week bij gelegenheid van een verjaardag, jubileum of condoleance. Afgelopen jaar waren er meer dan 100 leden die de leeftijd van 80, 85, 90 of 95 bereikten. Al deze jarigen werden bezocht. Daarnaast waren er afgelopen twee jaar gemiddeld 45 overledenen te betreuren. Voor zover mogelijk (het wordt niet altijd meteen gemeld) worden ook deze adressen bezocht. Komend jaar mogen we waarschijnlijk 23 leden feliciteren met hun 25-jarig lidmaatschap. Kortom, de lief en leedgroep heeft een drukke taak, waarvoor wij als bestuur en vereniging hen dankbaar mogen zijn.