15 september 2024

In de schijnwerper: Peter Spijker

Na 21 jaar houdt hij er mee op. Peter Spijker (83) gaat stoppen als (mede)webbeheerder van KBO Heesch. In de maand dat hij met pensioen ging in 2003 werd Peter benaderd door Jan van den Akker van het bestuur met de vraag of hij een bijdrage kon leveren aan het digitaal vaardiger maken van de senioren van onze vereniging. Sinds Peter toen ‘ja’ zei heeft hij samen met anderen veel op dit terrein opgezet.

Aanvankelijk was hij vooral bezig in de computerhoek, nu de Creapas, om cursussen te geven aan 55-plussers. Maar al snel begon hij aan het bouwen van een eigen website voor KBO Heesch. In die tijd (2005) was dat behoorlijk vooruitstrevend. KBO Brabant startte als grote koepelorganisatie pas veel later (2017) en heeft veel kunnen leren van de ervaringen van Heesch. Tot op de dag van vandaag is de website van KBO Heesch een voorbeeld voor andere KBO-afdelingen en zijn er weinig websites die zo goed bezocht worden.

De cursussen zijn al die jaren een rode draad geweest in de actieve bijdrage van Peter aan KBO Heesch. Aan het begin van deze eeuw was de belangstelling voor deze cursussen overweldigend: elke week op maandag overdag en dinsdagavond minimaal 15 cursisten die allemaal aan de slag gingen met een eigen mentor onder leiding van Peter. Omdat cursisten vaak pas thuis ontdekten wat ze nog meer hadden moeten vragen werd er een soort inloopspreekuur ingesteld, eerst op de donderdagochtend, later -tot op vandaag- op de maandagochtend.

De Helpdesk is uitgegroeid tot een officiële activiteit van KBO Heesch in samenwerking met Seniorweb. Alle Helpdesk-medewerkers zijn naast KBO-lid ook officieel ambassadeur van Seniorweb. Vandaag de dag zijn de donderdagen cursusdagen geworden en worden de cursussen ook samen gegeven met de bibliotheek. Waar oorspronkelijk de cursussen gegeven werd op een desktop van KBO nemen tegenwoordig cursisten vaak hun eigen laptop mee. Er worden ook cursussen gegeven over het gebruik van de smartphone, zowel voor de Androidapparaten als de Iphones.

Peter heeft ook met veel plezier gewerkt aan het jubileumboek bij gelegenheid van het 60-jarig bestaan van KBO Heesch. Het werd uitgevoerd in full-colour met een harde kaft, en vormt zo een tastbare herinnering aan dat jubileumjaar. Wie een beetje in de wereld van redactie en opmaak bekend is weet hoeveel uren daarin zijn gaan zitten. Maar hij vindt het leukste wat met zijn inzet van de grond gekomen is -naast de website- de KBO-nieuwsbrief. Deze komt elke maand uit en wordt beurtelings verzorgd door Peter, Mart Jenneskens en Henry Thijssen

Na 21 jaar moet Peter noodgedwongen stoppen met zijn activiteiten. Zijn gezondheid gaat hem steeds meer parten spelen, zodat hij al dat werk niet meer kan doen. Hij kijkt met veel voldoening terug op veel succesvolle activiteiten. Zo ontving hij de complimenten van de directeur van de Rabobank alhier omdat senioren in Heesch bovengemiddeld gebruik maken van internetbankieren dankzij de cursussen van Peter, die hij samen met Claude Marijnissen verzorgde. Hij komt regelmatig nog mensen tegen die enthousiast vertellen dat dankzij hem de basis voor het omgaan met de computer is gelegd.

Peter omschrijft zichzelf vanuit zijn werk als ‘praktijkmens’, maar je zou hem ook ‘gemeenschapsmens’ kunnen noemen. Hij vindt het fijn om veel onder de mensen te zijn en heeft veel betekend voor de gemeenschap van Heesch. De ouderen onder ons kennen hem misschien nog als Prins Porcus XI (seizoen 1981/82), maar ook als de man achter de computer en de beamer bij de Stichting Gezondheidsvoorlichting Heesch. Anderen zullen Peter kennen als bevlogen docent van een van de vele cursussen die hij gegeven heeft op computergebied. KBO Heesch als vereniging is hem veel dank verschuldigd voor zijn bijdrage aan de gemeenschap van Heesch in het algemeen en aan onze vereniging in het bijzonder.

Jack de Groot