13 september 2024

Themabijeenkomst “Zorg en Dwang”

Themabijeenkomst “Zorg en Dwang” 11 sept. 2024

Deze bijeenkomst, georganiseerd door een samenwerking tussen de KBO en de Rechtswinkel, trekt veel belanghebbenden.
Marianne vd Hulsbeek opent deze avond, heet iedereen welkom en geeft het woord aan Mr. Mart Kievits, rechtshulpverlener en juridisch medewerker van de rechtswinkel Bernheze. Hij zal ons vanavond meenemen in de wereld van zorg voor cliënten die door wat voor reden dan ook, niet meer voor zichzelf kunnen zorgen. Wat zijn hun rechten en plichten, wie kan ze vertegenwoordigen…Dit zijn slechts enkele vragen die hopelijk besproken gaan worden.
Programma: Mart gaat in op de juridische aspecten van de wet “Zorg en Dwang”.
Cliëntvertrouwenspersoon Nicole: de uitvoering in de praktijk.

Wanneer heb je extra zorg nodig, ga je ingrijpen in iemands leven?
-als iemand zichzelf of een ander in levensgevaar brengt.
-als men zichzelf verwaarloost.
-als men zich niet staande kan houden in de maatschappij.
– als men zich in financiële problemen brengt.
– als je gedrag agressie oproept….
Enfin, dit zijn slechts enkele voorbeelden en zo zullen er beslist nog meer zijn.
Is er thuis geen goede, passende zorg mogelijk dan ga je ingrijpen en wordt de expertise ingeroepen van een arts die hiertoe bevoegd is want men wordt wel zeer grondig onderzocht voordat opname plaats vindt. Wet Zorg en Dwang bewaakt de regels!
(Overheidsingrijpen kan alléén op grond van de wet).
Deze WZD, Wet Zorg en Dwang, regelt de rechten bij onvrijwillige zorg OF onvrijwillige opname van mensen met een psychogeriatrische aandoening of een verstandelijke beperking.
Rechten van de cliënt: zelfbeschikkingsrecht: wil ik wel behandeld worden? Welke behandeling wél, welke wil ik niet. Gericht op het levenseinde: bewust stoppen met eten, drinken.
Al die rechten staan uitgewerkt in het wetboek PLUS: de rechten van de zwakkere wordt extra gewaarborgd.

Je hebt dus vrijwillige zorg: hulp bij eten en drinken, bij douchen etc
Onvrijwillige zorg: toedienen van voeding en medicatie—insluiten—beperken van bewegingsvrijheid—beperken recht op bezoek…..
Hier komt het Zorgplan tevoorschijn. Hierin staat precies beschreven wat wél maar ook wat níet mag. In welke situaties wordt onvrijwillige zorg toegepast en waaróm die zorg noodzakelijk is/was. En hoe lang die zorg verleend kan worden. Hoe zit het met het toezicht… alles staat beschreven in het zorgplan. Heel belangrijk: transparantie.

Wilsonbekwaamheid: moet worden beoordeeld door een deskundige incl de arts.
Ben je het met de uitslag niet eens vraag je, niet de client, een second opinion aan.
Wilsonbekwaam ja: dan word je vertegenwoordigd door een curator wb financien en goederen, ook de persoonlijke verzorging, verpleging en behandelingen.
Mentor: als je de persoonlijke zaken niet meer kunt regelen, je handelingsonbevoegd bent geworden. Je partner, broer of zus, je kind zij kunnen je mentor zijn/worden.

Politie:
De hulp van de politie wordt ingeroepen als de client
– -de openbare orde verstoort
–een strafbaar feit pleegt
–volledig de weg kwijt is, de politie verleent dan hulp

Nicole Kuijpers is de clientenvertrouwenspersoon.
Cliéntenvertrouwenspersoon kan jou helpen bij vragen over onvrijwillige zorg. Zij is niet in dienst van de zorgaanbieder!
Haar taken:
–ondersteunt de clienten en de naasten.
–geeft informatie bij vragen rond onvrijwillige zorg
–het moet uitdrukkelijk gaan om verzet van de client
–is onafhankelijk
–biedt ondersteuning bij doorlopen van klachtenprocedure
–helpt bij het helder krijgen van problemen.
–signaleert rechten die in het geding zijn en legt die neer bij de zorginstelling
–alleen mét toestemming van de client met derden spreken over de situatie

Vragen uit de zaal:
-Om 23 uur moet de bewoner in zijn kamer zijn. Mag dat worden gevraagd?
Nicole: als dat de algemene huisregels zijn, gelden die voor iedereen.
-Huisregels móéten zwart op wit staan +ondertekend door de client.
Opmerkingen:
-Zorgplan wijzigen moet met de client worden besproken. Bv hulp bij aankleden.
-Opgenomen worden in een zorginstelling móét met een rechterlijke machtiging.
-Komt er een klacht en is er niets ondertekend, dien die dan in bij de Klachtencommissie, die móét reageren.

Namens het bestuur van de KBO sluit Jack de Groot af, en daarna volgt Marianne die ook de sprekers dankt voor deze avond en ook meteen vermeldt dat de volgende themabijeenkomst “Kanker” op vrijdagmiddag 18 oktober is.

Een bijzonder interessante avond maar o wat een hoeveelheid regels zijn er toch.
Ik neem mijn pet af voor al die mensen in de zorg die met zoveel liefde voor hun medemens zorgen.

Mardon