28 juli 2024

Begin beleid sociale veiligheid

In het nieuwe beleidsplan dat op de Algemene Ledenvergadering (ALV) van afgelopen voorjaar is aangenomen (zie Beleidsplan – KBO Heesch (kbo-heesch.nl)) staat een aparte paragraaf over sociale veiligheid. Daarin staat o.a. vermeld:

“KBO Heesch wil een sociaal veilige vereniging zijn. Uitgangspunt daarbij is dat de leden de vereniging ervaren als een tweede thuis. KBO hanteert daarvoor de algemeen geldende gedragsregels en gaat er van uit dat pestgedrag, discriminatie, intimidatie, machtsmisbruik en ander grensoverschrijdend gedrag, gemeld zal worden, zodat het kan worden aangepakt. Individuele leden hebben daarvoor ieder hun eigen verantwoordelijkheid. KBO Heesch wil de drempel voor het signaleren en melden zo laag mogelijk houden. Ze zal daarvoor in deze periode expliciet beleid ontwikkelen, met als uitgangspunt dat er algemene gedragsregels worden geformuleerd en gecommuniceerd. Ook zullen een commissie en een of enkele vertrouwenspersonen binnen de vereniging worden benoemd die sociaal veilig gedrag stimuleren. Het bestuur zal een commissie instellen om een en ander rond sociale veiligheid gedegen te organiseren.”

Het bestuur heeft inmiddels een aantal stappen gezet.

1. Er zijn een aantal mensen benaderd voor de ‘commissie sociale veiligheid’ en
  2. we mogen gebruik maken van de diensten van de vertrouwenspersoon van KBO Brabant.
  3. Bij een vertrouwenspersoon kunnen vrijwilligers, beroepskrachten, kwetsbare mensen en mantelzorgers terecht met hun vermoedens of kennis van grensoverschrijdend gedrag.
  4. De vertrouwenspersoon is erg belangrijk om het melden van (vermoedens van) grensoverschrijdend gedrag makkelijker te maken.
  5. Bij KBO-Brabant is Jan Hermes de vertrouwenspersoon. Hij is lid van de juridische helpdesk.
  6. Hebt u een vraag voor hem, mail dan naar: jan@janhermes.nl. Deze naam wordt in de toekomst ook vermeld op onze website.
  7. Zodra de commissie sociale veiligheid (andere) resultaten kan melden zullen we onze leden via de geijkte kanalen benaderen.

Zie ook onze website: Sociale Veiligheid