13 december 2023

KBO reisje Brugge

Dagreis Brugge op 12 oktober 2023.

Na aanmelding bij reisleider Paul van Erp vertrok de bus in de regen om 8.00 uur s ’morgens met 57 personen richting Brugge. We kwamen al gauw in files terecht . Bij Bergen op Zoom reden we België binnen. Een uur later dan gepland kwamen we in Brugge aan. Tijdens de busreis werden 3 groepen geformeerd voor de stadswandeling. Groep 1 was voor de snelle lopers, de zogenaamde rock-and rollers, de tango voor de gewone lopers en de slow fox was voor de rustige lopers en degene, die met een rollator of stok liepen!
In Brugge bij het Begijnhof werd in restaurant Maximiliaan van Oostenrijk koffie of thee geschonken met een lekkernij. Daarna begon de rondwandeling. Vanwege de regen en de tijd werd de route ingekort. Opvallend veel koetsen reden door de stad. Voor ons restaurant bij het standbeeld van de paardenfontein, stonden de voertuigen stil want daar kregen de dieren water en voer. Onze gids Suzy kon boeiend vertellen. We passeerde winkels met kantwerk en zaken met dure chocolaterie.

In de Onze Lieve Vrouwekerk, 122 meter hoog, helemaal uit baksteen opgetrokken, staat het beeldhouwwerk Madonna met Kind van Michel Angelo, het enige kunstwerk van hem dat buiten Italië staat. Het bekende biermerk “Brugse Zot” heeft in het centrum in de grond een 820 m lange pijpleiding lopen naar de fabriek. Terug in het restaurant genoten we van een lunch, bestaande uit paté van het huis en warm varkensgebraad op Brugse wijze me frites, tot slot een ijsje. Zo’n lunch zijn wij niet gewend! We liepen terug langs het Minnewater, waar in het centrum onze boottocht begon. We vertrokken met 2 open boten. Het regende gelukkig niet meer. De schipper vertelde over interessante gebouwen, mooie gevels en bruggen. Soms moesten we even bukken!

Na een flinke wandeling over de lastige kasseien naar de parkeerplaats van de bus, verlieten we Brugge om richting Eindhoven te vertrekken. Onderweg weer files! In Casteren aangekomen werd in restaurant ”Kruidenlucht”, recht tegenover de voormalige kruidendokter W. van de Moosdijk, een heerlijk 3 gangen diner geserveerd. Dat was smullen! Veel later dan gepland vertrok de bus naar Heesch. Onderweg weer file vanwege een ongeval. Onze chauffeuse Riek kreeg een applaus voor haar veilig rijgedrag. Om 23.30 uur arriveerden we op de Misse, waar veel auto’s stonden te wachten om de mensen op te komen halen.

Onze dank gaat uit naar de organisatie, met name Mariska Ernst en Paul van Erp, bijgestaan door Adri van Oss (van de werkgroep meerdaagse reizen), die ons een geweldige reis bezorgd hebben. Het was een topdag!