Informatiepunt Digitale Overheid
Dingen regelen met de overheid: het gebeurt steeds vaker op de computer via internet. Veel mensen vinden dit nog lastig. Het Informatiepunt Digitale Overheid in de Bibliotheek helpt je op weg. Ze luisteren naar jouw vraag en denken met je mee. Helpen je op weg of geven direct informatie waarmee je verder kunt. Ook kunnen ze een afspraak voor je maken met de helpdesk van KBO Heesch die je verder kan helpen.
Hulp bij vragen over de Overheid
Bij het Informatiepunt Digitale Overheid (IDO) helpen ze mensen bij het zoeken naar de juiste informatie op de sites van de overheid. “Een man kwam binnen met een envelop van het CBR en moest een gezondheidsverklaring invullen omdat hij binnenkort 75 wordt. Samen zoeken we op wat je allemaal nodig hebt. Ook kun je inloggen met DigiD op de website van het CBR” vertelt Yvonne. “Omdat meneer nog geen DigiD had zijn we begonnen met het aanvragen van een DigiD. Dit doet meneer zelf en ik kijk mee en help waar nodig. Na een paar dagen activeren we de DigiD dan weer samen. En pas dan gaan we verder met de gezondheidsverklaring aanvragen.” “Samen lopen we stapje voor stapje alle handelingen door totdat meneer verder kan.” Yvonne is bibliothecaris in Bibliotheken Bernheze en helpt mensen o.a. met IDO vragen in bibliotheek Heesch. “De vragen die we krijgen zijn heel divers. Dit was er maar een van. Wij denken met je mee en geven je informatie zodat je zelf verder kunt. Dat is ons doel.”
Zaken regelen via internet
“Het liefste zouden mensen zelfstandig hun zaken kunnen regelen ook die via internet. Maar dit is best lastig. Hulp kun je krijgen bij KBO Helpdesk en de Bibliotheek en misschien nog wel andere mensen. Maar eigenlijk zouden ze het liefst zelf beter met de computer willen leren omgaan.” zegt Caroline. Zij is bibliothecaris in Bibliotheken Bernheze. “Wil je dit leren dan kun je daarvoor een cursus gaan volgen. Zowel bij de KBO als in de bibliotheek kun je cursussen volgen voor omgaan met de computer. “ Samen bieden ze de cursus Digisterker aan. Werken met de digitale overheid.
Digisterker
Digisterker is een meerdaagse cursus van 4 dagdelen. Hierbij leer je omgaan met je DigiD en met de site’s van de overheid. Deze wordt gegeven in de Bibliotheek onder leiding van 2 docenten. Een docent van de bibliotheek en een docent van de helpdesk van de KBO Heesch. Aan de hand van een werkboek en veel oefenen leer je in deze 4 dagdelen van 2 uur beter met je DigiD om te gaan. Bijvoorbeeld hoe een tweetrapsverificatie werkt, hoe je je berichtenbox bekijkt, hoe je in kunt loggen op je eigen gegevens in Mijn Overheid en hoe te zoeken op de site’s van de overheid naar de juiste informatie.
“DigiD geeft je toegang tot de digitale snelweg van de overheid,” legt Caroline uit. “Als mensen daarin vastlopen gaan wij als het ware naast ze zitten op de passagiersstoel. We nemen het stuur niet uit handen, maar helpen wel met schakelen en navigeren. Het is mooi om te zien hoe mensen opgelucht en soms zelfs een beetje trots vertrekken als ze met onze hulp iets hebben geregeld en geleerd.”
Spreekuur Informatiepunt Digitale Overheid
Op maandag van 14.30 – 15.30 uur is er een spreekuur Digitale Overheid in Bibliotheek Heesch. Yvonne zit dan klaar om je te helpen. Tijdens openingstijden kun je altijd binnenlopen met je vragen. Als Yvonne of Caroline er zijn dan kunnen ze je meestal meteen helpen. Anders maken onze collega’s een afspraak met hen voor je. Ook in Bibliotheek Nistelrode (dinsdag 14.30-15.30 uur) of Bibliotheek Heeswijk-Dinther (donderdag 16.00-17.00 uur) kun je terecht met je vragen.
KBO Heesch helpdesk
Bij de KBO zijn ze op maandagochtend van 10.00-12.00 uur altijd bereid om mensen te helpen die vastlopen met computervragen. Ze zijn dan aanwezig in De Pas. Kom gerust langs met je vraag. Waar mogelijk wordt je op weg geholpen. De helpdesk-mensen genieten nu van hun vakantie. Die duurt tot begin september. Op maandag 4 september vanaf 10.00 uur zijn ze weer aanwezig in de zaal Creapas in De Pas.
Ook kunt u uw vraag stellen door op deze button te klikken.